dinsdag 14 april 2015

Mijn hobby: Dansen!

Haaaai,

Vandaag weer een nieuw artikel, zoals je ziet! Dit keer ga ik wat vertellen over mijn hobby: dansen. Ik heb vaak het gevoel dat mensen niet weten hoe inspannend het is. Sommige mensen (bijvoorbeeld uit mijn klas) vinden het zelfs geen sport. Daarom wil ik er wat meer over vertellen, zo begrijpen mensen de sport, wat het echt wel is, misschien wat beter.

Ikzelf dans op Touchée Dance Company in Utrecht. Het is een hele leuke dansschool! Ik heb ook verhalen gehoord over andere dansscholen (De Dansvloer, het UCK), maar ik vind Touchée toch het leukst. Je leert er goed dansen op een leuke manier. De leraren (ik noem ze zelf eigenlijk liever choreografen) zijn super aardig en ze kunnen allemaal heel goed dansen, maar dat is natuurlijk best logisch.

Er zijn ook verschillende niveaus, wat ik ook heel fijn vind. Je hebt de normale lessen, dan heb je de gevorderden (iets hoger niveau) en dan heb je de selectie. Daarin zitten de beste mensen van de hele dansschool. Die is weer verdeeld in twee leeftijdsgroepen en in elke leeftijdsgroep zijn er twee niveaus. De leeftijdsgroepen zijn 7 t/m 12 en 13 t/m 20 geloof ik, maar eigenlijk is er bijna niemand die ouder is dan 17. Je hebt voor elke stijl (modern, streetdance en hip hop) een andere choreograaf. Voor hip hop en street wordt je verdeeld in twee niveaus, niveau 1 en 2. 2 is net iets beter dan 1 en de twee groepen hebben dan ook apart les. Bij modern is er eigenlijk weinig verschil in niveau. Daarom zijn we tijdens de moderne les wel verdeeld in twee groepen, maar de ene is niet beter dan de andere. Dat is ongeveer hoe de selectie werkt. Voor meer informatie over alle verschillende niveaus en groepen, kijk op de site van Touchée.

Ik zit ook in het promo team: de Touchée Kids (de naam is niet helemaal geweldig maar oke). Dat is eigenlijk nog de selectie van de selectie. Ik wil natuurlijk niet opscheppen, maar het is wel zo. We doen daarmee mee aan wedstrijden en treden wel is op. Bijvoorbeeld bij straatfeesten of op culturele zondagen. Dat vindt ik denk ik wel de leukste les waar ik op zit, omdat je vaak nieuwe dingen aanleert en het heel gezellig is met iedereen.

Nu even over dansen zelf. Meestal begin je in de les met een opwarming. De choreograaf zet dan muziek op en doet danspasjes voor die je dan na moet doen. Als je choreograaf ervoor in de mood is, doe je ook bijvoorbeeld buikspieroefeningen. In het promo team doen wij eigenlijk bijna nooit een opwarming, omdat we alle tijd nodig hebben, maar meestal doe je wel een opwarming. Daarna ga je of de choreografie oefenen die je al hebt, of je gaat verder met het aanleren van de choreo. Of je begint met een nieuwe choreo, dat ligt eraan. Meestal heb je meerdere choreo's, dus dan doe je ook nog de andere. Soms worden er ook posities gezet. Kortom, je doet van alles en nog wat.

Bij een moderne les gaat het net wat anders. Je begint ook met een opwarming, maar dan op een andere manier. Bij mijn moderne les gaan we meestal van die oefeningen, zoals de tendu en soms de plié. Die namen herken je misschien wel uit het ballet. Daarna ga je ook aan de choreo en aan het einde doe je vaak een cooling down. Daarbij doe je ook oefeningen, maar dan meer een soort rek- en strekoefeningen. Het lijkt dus qua oefeningen wel een beetje op ballet maar de dans zelf is veel losser enzovoorts.

Dansen is best wel intensief, omdat je de hele les door moet blijven gaan en het best veel energie kost. Een les duurt een tot twee uur. Het is dus zeker wel een sport en ik vindt dat dat algemeen bekend moet worden.

Dat was het voor vandaag, tot volgende week!

Groetjes,
Sera

Geen opmerkingen:

Een reactie posten